Spar penge med nye vinduer

Mange ældre huse er utætte som en hullet si med det resultat, at den dyre varme fosser ud. Dårligt isolerende vinduer kan være én af årsagerne. Investering i nye energirigtige vinduer kan give store besparelser på varmekontoen, og i hele 2014 kan boligejerne ydermere hente et betragteligt tilskud til håndværkerudgifterne via Bolig/jobordningen.

Kig efter A-mærket

Ifølge Energistyrelsen kan der ofte opnås en betydelig energibesparelse ved at vælge gode energiruder. Undersøgelser viser således ifølge Energistyrelsen, at hvis man skifter almindelige 2-lags vinduer ud med C-mærkede termovinduer, kan der opnås en besparelse på ca. 12 pct. af husets samlede varmeforbrug. Skiftes der i stedet til A-mærkede vinduer, bliver den beregnede besparelse på 18 pct. af husets varmeforbrug (beregnet på et huseksempel fra 1960’erne med et vinduesareal på 22 pct. af etagearealet). Der er således penge at hente ved at investere i nye, energirigtige vinduer, og med tilskuddet til håndværkerudgifterne på kr. 15.000 pr. beboer over 18 år i husstanden, bliver investeringen endnu mere rentabel.

Gratis energirådgivning

XL-BYG gennemfører i ugerne 10-11 en landsdækkende energikampagne, hvor kæden giver 30 % rabat på energirigtige vinduer. Men udover at sætte fokus på energibesparende vinduer og andre energirigtige produkter stiller XL-BYG kædens mange forretninger også deres egne uddannede energirådgivere gratis til rådighed for boligejerne i kampagneperioden. Energirådgiverne tilbyder gratis individuel rådgivning om energirenoveringspotentiale i den enkelte boligejers ejendom.

XL-BYG har endvidere udgivet en gratis brochure med nyttig information og vigtig viden om energirelaterede produkter og deres anvendelse. Her kan boligejerne læse om alt fra solcelleanlæg, isolering og energibesparende vinduer til el- og vandbesparende produkter. Læs evt. mere på www.xl-byg.dk.

Investering i OUTLINES træ/alu ENERGY vinduer tjener sig hurtigt hjem igen i form af en lavere varmeregning.

XL-BYG kædens brochure om energibesparende tiltag kan hentes gratis på www.xl-byg.dk eller i alle XL-BYG forretninger.