Få mere glæde af brændeovnen – monter en røgsuger

Der er intet så hyggeligt som at sidde indendørs en kold og blæsende efterårsdag med ild i brændeovnen. Hyggen kan dog hurtig blive forstyrret af røg og partikler i stuen, som forurener indeklimaet og i værste tilfælde gør luften sundhedsskadelig.

En røgsuger kan mindske forureningen

En røgsuger kan forbedre oplevelsen af brændeovnen og samtidig reducere risikoen for allergi og forurening som følge af partikler og røg. Der findes røgsugere, som kan anvendes både til stålskorstene og murede skorstene. De sikrer øjeblikkelig træk i skorstenen, gør optændingen nemmere og minimerer sodning af glasset. Udover det optimeres forbrændingen, ligesom gener og ubehag for omgivelserne mindskes. Røgsugere er nemme at installere, og der medfølger i mange tilfælde fjernbetjent stikkontakt.

Røg og partikler har sundhedsskadelig konsekvenser

I samarbejde med bland andet Det Økologisk Råd har Astma-Allergi Danmark udgivet et hæfte, der sætter fokus på de helbredsproblemer, der er forbundet med forurening fra brændeovne. Ifølge folderen er forurening fra brændeovne et alvorlig problem, som alt for få er opmærksomme på. Selvom brændeovne ofte er forbundet med hygge, er der altså også andre aspekter, som man bør kende til. Mange føler sig generede af røgen, som kan have sundhedsskadelige konsekvenser – specielt for personer, der lider af astma eller har følsomme luftveje. Det gælder især nu, hvor vi nu går ind i en koldere årstid og derfor opholder os rigtig meget indendørs. Her er man nemlig ekstra udsat for de farlige partikler. Som brændeovnsejer bør man derfor overveje, hvad man kan gøre for at minimere forureningen og de negative konsekvenser. Og her kan en røgsuger, som f.eks. Draftbooster fra firmaet af samme navn, være en god løsning. Draftbooster og andre, tilsvarende røgsugere forhandles i de fleste større byggecentre, eksempelvis i XL-BYG kæden.

Kontaktperson Liselotte Christensen, XL-BYG, 87454100

Draftbooster monteret på skorsten.